• HJEM
  • Referencer
  • Jeg tilbyder
  • Priser
  • Video
  • Om Marianne
  • Kontakt

duka persona udvikling og illustration



Personaer er oftest noget som bruges i en marketingafdeling. Jeg kalder det en "marketing-ting", som kun giver mening i marketing. Derfor er hele grundideen med dette projekt, at lave noget materiale, som kan bruges i hele organisationen og ikke bare bliver endnu et smart tiltag. Og det er lykkes!



DUKA A/S er en virksomhed som har fokus på at gøre it nemt og tilgængeligt for alle. Målgruppen startede med at være ældre mennesker, som aldrig havde haft en computer i hånden. De senere år har virksomheden udviklet sig til at henvende sig til alle, der gerne vil have en computer,der virker, og hvor it ikke skal være en bekymring.





01



Hvad har vi brug for at vide?





Først har vi kigget på, hvilke emner som er vigtige at få belyst. Hvilke informationer har organisationen brug for både når det gælder produktudvikling, logistik, økonomi, salg, kundeservice og selvfølgelig marketing.


Efter de områder er fastlagt, dykker vi ned i de forskellige personer, som vi ved hører til målgruppen. Der kommer også en række personer som ikke nødvendigvis er direkte i målgruppen, men som er personer vi bliver nød til at tage stilling til.


De kan have indflydelse både på godt og ondt i forhold til nye kunder.



02



Detaljegraden af personaerne





Vi har udarbejdet en meget detaljeret beskrivelse af de forskellige personaer. Der er lagt fokus på hvordan personaen forholder sig til virksomhedens produkter, hvordan kommunikationen skal foregå og hvilken type content de vil reagere positivt og negativt på, hvordan de bruger duka's kerneydelse og hvor stort et kundepotentiale de er.


Der ligger rigtig mange siders tekst og baggrundsmaterialer på alle personaerne. Selvfølgelig er de interessante målgrupper mere udførlige end dem som ligger i periferien.




03



Illustration og formidling





Efter at alle personaer er udarbejdet, er dem som giver størst værdi blevet udvalgt. De er efterfølgende blevet visualiseret.


Da 10 A4 siders baggrundsmateriale ikke er til at overskue for nogen, er essensen af de forskellige typer blevet trukket frem og illustreret.


Det kan du se et eksempel på nedenunder.


Ved at skabe nogle overskuelige og informative illustrationer, som er nemme at genkende og adskille fra hinanden, har vi bygget et værktøj som hele organisationen kan bruge. Det er ikke bare en "marketing-ting", det er et værktøj som viser de forskellige kundepotentialer, deres præferencer og udviklingsmuligheder.



ET KIG PÅ
PROCESSEN


Skal jeg illustrere din målgruppe?

Personaerne skal bruges som et fleksibelt værktøj. Der vil og skal hele tiden komme små ændringer og tilrettelser, når DUKA tager dem i brug og dykker dybere ned i forskelligehederne. En målgruppe vil aldrig forblive statisk og vil hele tiden udvikle sig. Derfor er det et værktøj, som både giver forståelse og fleksibilitet.





Et eksempel på en persona og hvilke relationer personerne har



Draw The Line


Marianne Pihl | Aabenraavej 76, 8600 Silkeborg | +45 2061 7165 | marianne@mariannepihl.dk | CVR: 40357858
Træffes mandag til fredag 09:00 - 15:00